På firmakontoret er det vigtigt med en ordentlig kopimaskine, som kan kopiere, printe, scanne og faxe forskellige dokumenter. Vil I gerne have hjælp til at finde den helt rigtige kopimaskine, så kan I her få nogle gode råd til, hvordan I finder netop den, som bedst matcher jeres behov.
Størrelse og kvalitet
Kopimaskiner fås i mange forskellige størrelser med forskellig kapacitet, og her bør I vælge en model, som passer til jeres behov. Vælger I en stor kopimaskine, så er der flere arbejdsmiljøkrav, i skal overholde, end hvis I vælger en mindre model. Har I kun behov for at printe i sort/hvid, kan I nøjes med en lav opløsning (600 DPI), imens farveprint og farvekopier til grafisk materiale kræver en høj opløsning (2400 DPI) og en god farvetoner.
Tilkobling og printhastighed
Man kan vælge kopimaskiner med forskellig printhastighed, og her skal man kigge efter, hvor mange sider den kan printe per minut. I hvert fald hvis man specifikt går efter en kopimaskine, der kan printe hurtigt. Er det vigtigst at printe i god kvalitet, bør man i stedet kigge efter en maskine med høj opløsning (DPI). Kopimaskiner kan tilkobles wireless eller via USB. Overvej om I synes, det er en fordel at medarbejderne kan printe direkte fra computeren på deres skrivebord.
Købe eller lease kopimaskine?
Før I beslutter jer for en kopimaskine, så skal I også vælge, om I vil købe den eller leje den. Der findes forskellige muligheder for at lease en kopimaskine i en kortere eller længere periode. Fordelen ved at lease en kopimaskine er, at så betaler man et mindre beløb om måneden for at leje den. Man kan også nemt udskifte den til en anden model, hvis der opstår andre behov, og så tilpasser man leasingaftalen efter det. Man kan selvfølgelig også købe kopimaskinen, så man ejer den, men det kræver, at man lægger et større beløb på bordet med det samme.
Service
I forbindelse med køb eller leasing kan I indgå en serviceaftale, som betyder, at hvis der opstår problemer med kopimaskinen, så kommer der en tekniker ud på jeres arbejdsplads og ordner den. Skal den repareres bliver den taget med og leveret igen, når den er klar. En serviceaftale kan også indebære, at I får leveret printerpatroner og papir, så I aldrig løber tør for nogle af delene. Prisen på en serviceaftale varierer alt efter, hvad I ønsker inkluderet i aftalen. Fordelene ved at handle online, når man skal købe og lease kopimaskiner, er mange. Man kan sammenligne priser, nemt bestille, samt ikke mindst få leveret kopimaskinen til døren.